Friday 10 November 2017

12 Makanan Ini Mampu Turunkan Kadar Gula Dalam Darah. Elok Untuk Pesakit Kencing Manis


NUTRIEN YANG CUKUP DAN BERZAT SANGAT PENTING UNTUK MENGENDALIKAN KADAR GULA DARAH. MENGATUR POLA MAKAN JUGA MERUPAKAN KUNCI TERBAIK AGAR KONDISI GULA DARAH TETAP NORMAL. ANDA BOLEH MINUM ANEKA JUS SIHAT SEPERTI JUS BUAH BIT, EPAL HIJAU, TOMATO, JUS TEMBIKAI, MAKAN SAYURAN-SAYURAN YANG MENYIHATKAN. MAKAN ROTI GANDUM JUGA BAIK KERANA BANYAK MENGANDUNGI SERAT YANG BAGUS.
PERLU DIAMALKAN SELALU AGAR KESANNYA STABIL

Http://t.me/cookeatlove123

Ini antara cara menurunkan kadar gula darah secara semulajadi melalui bahan-bahan tradisional serta makanan,

1.    Kayu Manis.
Anda mungkin fikir kayu manis rasanya manis dan mengandung gula, namun kayu manis sangat bagus dalam mengurangi gula darah dan mengurangi risiko untuk berkembangnya diabetes. Beberapa kajian menunjukkan bahawa ekstrak kayu manis baik untuk menurunkan glukos  dalam darah, kadar kolesterol LDL dan trigliserida. Namun hati-hati  jangan menggunakan kayu manis dalam dos besar kerana agak berbahaya. Dapatkan nasihat doktor untuk memastikan kayu manis jenis apa yang sesuai  untuk anda.

2.    Bawang putih.
Bawang putih telah digunakan selama bertahun-tahun untuk menurunkan kadar kolesterol dan menurunkan kadar gula dalam darah. Satu kajian  yang dilakukan kepada seekor tikus dan arnabmenunjukkan bahawa ekstrak bawang putih dapat menurunkan gula darah. Ekstrak bawang putih meningkatkan  jumlah insulin pada orang yang mempunyai diabetes. Meskipun menimbulkan bau nafas tidak sedap, bawang putih merupakan bahan makanan yang baik dan ternyata baik untuk mengelola kadar gula darah anda.

3.    Avokado dan Kekacangan.
Asam lemak tak tepu merupakan komponen penting dari mengelola kadar gula darah. Asam lemak tak tepu  adalah unsur utama yang terkandung dalam beberapa makanan antara lain seperti avokado, kacang-kacangan dan biji-bijian, buah zaitun, rami, dan minyak zaitun. Avokado terbukti mampu menurunkan risiko sindrom metabolik, termasuk diabetes.  Ia juga meningkatkan perasaan kepuasan setelah makan, dan memiliki kesan yang baik pada tekanan darah dan peradangan.

4.    Telur.
Sebuah kajian yang diterbitkan pada tahun 2008 di jurnal obesiti antarabangas,  menemukan orang-orang yang mempunyai berat badan dan obesiti diberikan dua telur sehari untuk sarapan. Para pengkaji mengatakan  pengambilan telur dapat mengawal rasa lapar dengan mengurangi insulin pasca makanan. Respon mengendalikan nafsu makan dapat mencegah fluktuasi kadar glukosadan insulin.

5.    Cuka.
Cuka telah terbukti menghambat gula darah dan meningkatnya insulin, serta meningkatkan perasaan kenyang setelah makan.  Kajian yang dilakukan oleh Arizona State University menemukan orang-orang yang mengambil makanan dengan meminum cuka memiliki kadar gula darah dan insulin yang normal. Cuka Epal antara yang boleh anda ambil.

6.    Kacang Almond.
Almond merupakan sumber magnesium, serat dan protein. Almond memiliki kandungan magnesium yang tinggi daripada kekacangan lain. Semua kacang-kacangan,  termasuk almond, juga kaya Kromium yang dapat membantu mengelola kadar gula darah. Anda boleh mengambil sebagai jajan atau sebagai campuran masakan anda.

7.    Minyak Zaitun
Minyak zaitun kaya dengan lemak monotaktepu yang sama ditemui dalam avokado dapat mencegah pengumpulan lemak perut dan juga menghalang rintangan insulin.

8.    Ceri
Ceri mengandungi bahan kimia semula jadi yang dikenali sebagai anthocyanin yang boleh membantu tahap gula darah yang lebih rendah pada orang dengan diabetes. Satu kajian yang diterbitkan dalam Jurnal Pertanian dan Makanan Kimia mendapati antosianin boleh mengurangkan pengeluaran insulin sebanyak 50 peratus. Antosianin juga boleh melindungi daripada penyakit jantung dan kanser

9.    Mangga
Mangga mengandungi lebih daripada 20 vitamin dan mineral yang berbeza termasuk vitamin C dan A, folat, dan serat. Walaupun manis, mangga dapat mengurangkan tahap gula dalam darah.

10.    Chia Seed
Chia Seed menstabilkan gula darah, mengurangkan kesan kencing manis, meningkatkan sensitiviti insulin dan alat

No comments:

Post a Comment